Årets julromaner 2021!

Då var det dags för den stora spaningen på årets frestande julromaner. Som vanligt försöker jag rädda er från de bittersmakande pralinerna och istället leda er rätt mot de välsmakande delikatesserna.

På svenska har jag spanat in följande godsaker:

Jul på det lilla hotellet vid havet - Jenny Colgan. Den fjärde delen i serien om Flora på ön Mure, och jag är säker på att ett julfirande på ett gammalt hemsökt hotell på en vindpinad ö är precis så charmigt som det låter!

 
Tolv hundar i juletid - Lizzie Shane. Jag är svag för allt som innefattar hundar, och här utlovas MASSOR av hundar tillsammans med småstadsidyll, julstämning och kärlek med förhinder. Vad mer kan man önska?
 
 
Allt jag önskar mig till jul  - Joanna Bolouri. Den här läste jag förra året och utnämnde då Bolouri till regerande drottning av julromaner. Det är bitterljuv romantik, en varuhustomte, en ensamstående mamma och en charmig fyraåring. Här kan du läsa min recension av boken.
 
 
En storm i juletid - Camilla Davidsson. Från Söders höjder till gnistrande fjäll, och på vägen romantik, svek, julmys och författardrömmar. Och en katt. Det låter väl mysigt?
 

Jul i Fågelkärr - Ann-Charlotte Persson. Förra året kom den som ljudbok, och i år som inbunden. Julbak, romantik och en mörk familjehemlighet utlovas.

I den engelskspråkiga utgivningen siktar jag på följande karameller:

 

The Christmas Bookshop - Jenny Colgan. Colgans nya (som lär komma ut på svenska lagom till nästa jul) handlar om Carmen som står utan jobb, tvingas flytta in till sin syster som hon inte kommer överens med, och får tillfälle att rusta upp en gammal bokhandel i tid till julhandeln och förhoppningsvis lyckas få affären - och sitt liv - på rätt köl igen.

It Started With a Dog - Julia London. Ja, som sagt är jag svag för hundar. Här utlovas två rivaliserande kaféer, ett hundstall, två omplaceringshundar och deras respektive husse och matte.

A Season for Second Chances - Jenny Bayliss. Bayliss är tillbaka med en ny julroman efter förra årets Tolv hjärtan till jul. Här handlar det om nyseparerade Annie som landar i en charmig liten kuststad och blir omfamnad av de trevliga invånarna och deras traditionella julfirande. Och lite julmagi utlovas också.

The Post Box at the North Pole av Jaimie Admans. Jag gillar inte bara hundar, jag gillar också julmagi, och det verkar det finnas en hel del av här. Det handlar om Sasha som inte tycker om julen, men när hennes excentriske pappa, som bor i Norge, får en hjärtinfarkt åker Sasha dit för att ta hand om honom och det tomteland som han driver. Där hittar hon en säck oöppnade brev till tomten, och Sasha inser att hon kan hjälpa till att sprida lite julmagi.

My Best Friend's Wedding - Tilly Tennant. Tennant är författare till en annan av mina julfavoriter, The Christmas Wish, så jag räknar med att även denna är en charmig historia. Här handlar det om Libby som är brudtärna på sin bästa väns julaftonsbröllop, där alla gäster blir insnöade. (Det är något annat jag gillar, när folk blir insnöade. Och bröllop!). Och Libby befinner sig tillsammans med sitt ex Rufus - som vill ha tillbaka henne - och den nye flirten Noah. 

The Holiday Swap - Maggie Knox. Här handlar det om tvillingarna Charlie och Cass som båda behöver fly från sina verkligheter och bestämmer sig för att byta liv med varandra som de brukade göra när de var barn. Som upplagt för roliga förvecklingar, och den rekommenderas också till fans av Christina Lauren. 

 

Vill du läsa spaningar från tidigare år?
2020: Dags att lista årets julromaner!

2019: 'Tis the season - ja men verkligen!

2018: Det våras för jul-lit

2017: En spaning på säsongens jul-lit

2016: 'Tis the season - årets jul-lit är här

2015: En spaning på årets jul-lit

2014: Nu är julläsningen snart här

2013: Dags för lite julfeelgood