Kyla - Therese Henriksson

Tänk dig att strömmen slås ut och kontakten med omvärlden bryts. Tänk dig att det är minus trettio grader ute och det blir bara kallare. Vad händer med ett samhälle när det visar sig vara som skörast? Vad gör du för att klara dig undan kylan?
 
För Sofia blir situationen verklighet när hon och hennes syskon tvingas lämna Aleå på grund av ett strömavbrott som lamslår samhället. Värst av allt är kylan, som för varje minut som går blir mer och mer påtaglig. I deras morfars stuga i Innaniträsk kan de elda, men utan fungerande mobiler isoleras de från allt som händer utanför.
 

Kommentar:
När temperaturen smyger sig ned under minus 30 blir det strömavbrott i det lilla samhället Aleå. De tre syskonen Theo, 12, Sofia, 16 och Simon, 18, är ensamma hemma i lägenheten då föräldrarna är på semester i Thailand. Strömavbrottet visar sig vara större och långvarigare än man först trodde. Kommunikationen slås ut, kylan driver in, och nu tvingas syskonen tänka till och samarbeta för att till en början hålla värmen, men senare också överleva.

Kyla är precis den sortens bok man ska läsa i decembermörkret när minusgraderna kryper in och snön lägger sig runt huset. Jag går verkligen igång på det verklighetsnära och skrämmande scenario som målas upp. Alla har vi väl någon gång tänkt tanken på vad man skulle göra och hur man skulle bära sig åt om en katastrof slår till. Som barn var min katastrofberedskap på topp och jag hade klara planer för vad jag skulle göra om ryssen kom, om en mördare kom, eller om huset skulle börja brinna. Och allt det där väcks till liv igen när jag läser Kyla.

Kyla är isande bra, trovärdig och tankeväckande. Tack för tipset Carolina

Fakta:
Förlag: Opal
Antal sidor: 253
Utgtivningsår: 2019

Finns på Bokus, Adlibris och Omnible.

#1 - - Vargnatts bokhylla:

Har sparat den här i ljudbokshyllan och hoppas på att kunna lyssna på den snart!

#2 - - Emma:

Den är jättebra! Både jag och de elever som läst den gillar den. Den är så spännande att den inte går lägga ifrån sig. Jag hoppas på en film i framtiden!