Flickvänskontraket - Anna Keiler

Frida är arbetslös och dumpad av pojkvännen och i desperat behov av ett nytt jobb. På ett bröllop i Stockholms skärgård träffar hon sin brors barndomsvän Micke som hon en gång var hemligt förälskad i. Micke erbjuder Frida ett jobb med väldigt udda premisser – att spela hans flickvän på en resa till Grekland med hans hemska släkt.
 
Men Micke är en beryktad casanova och Fridas bror varnar henne. Trots det blir hon nyfiken och hon har inget att förlora. Säkert är ryktet överdrivet och kanske är Mickes släkt inte så hemsk som han påstår?
 
Kommentar:
Nyligen läste jag The Unhoneymooners som har en väldigt snarlik handling - ett par som åker till semesterort, låtsas vara ihop, och personer från jobblivet liksom ex-kärlekar dyker upp. Flickvänskontraktet når inte riktigt upp till den nivån, men det här är ändå en fin romantisk feelgood med sommarkänsla.
 
Jag tycker om både Frida och Micke som karaktärer, men jag blir inte lika förtjust i dem som par. Jag saknar gnista, hade gärna velat ha lite mer spänning och attraktion dem emellan - men å andra sidan så är deras tvekande kärleksrelation både trovärdig och äkta. Den känns "vanlig".
 
Det jag inte gillar är Anton som kommer in som en gammeldags alfahanne till brorsa och ska sätta syrran och Micke på plats och både gapar och viftar och har sig och det hela blir en onödig scen som lämnar en dålig eftersmak.
 
Fakta:
Förlag: Lind & Co
Antal sidor: 345
Utgivningsår: 2019
 
Finns på Bokus och Adlibris.