Dead Water - Ann Cleeves

Ann Cleeves är en av mina favoritförfattare. Med böcker som Svart som nattenVita nätter och Rött stoft  har hon fått mig att älska de karga Shetlandsöarna och den lika karge Jimmy Perez. Med Blå gryning krossade hon mitt hjärta och solkade ner hela Shetlandskvartetten, det kändes som att hon berövade mig och alla som följt hennes böcker på ett riktigt avslut. Jag tog det nästan personligt och gjorde något som jag aldrig tidigare gjort: mailade en författare och frågade varför. Jag fick min förklaring och ett löfte om fler böcker, och nu efter nästan tre års väntan är Dead Water här. Jimmy Perez är äntligen tillbaka.
 
Efter händelserna i Blå gryning försöker Jimmy Perez bygga upp sin tillvaro och komma ikapp verkligheten. Han har ännu inte gått tillbaka i tjänst, men när en journalist hittas mördad i en båt på stranden väcks hans nyfikenhet.
 
En kvinnlig utredare, Willow Reeves, anländer från Hebriderna för att leda arbetet och med Perez vid sin sida startar efterforskningarna.
 
Det är oklart varför den mördade journalisten, Jerry Markham, befinner sig på öarna. Är han bara på semester hemma hos föräldrarna, eller jobbar han på en story som rör olje- och gasindustrin kontra ett vind och vattenkraftsprojekt? Bit för bit läggs till pusslet, det blir snårigare och mer invecklat, hur hänger allt egentligen ihop?
 
Ann Cleeves är en mästare i genren "trivseldeckare". Man läser inte hennes böcker för den rafflande spänningens skull, utan för allt runt omkring. Miljöbeskrivningarna och persongalleriet är så levande, det känns som att man befinner sig på plats och upplever allt som händer. Tempot är långsamt, men det blir aldrig tråkigt. Som vanligt är det en klurig historia som förblir olöst fram till sista kapitlet. Historien svänger fram och tillbaka och det är helt omöjligt att avslöja mördaren innan Perez själv gör det. Och det är förstås väldigt roligt att få återse Jimmy Perez. Jag erkänner att jag är en smula besatt av honom och har undrat så hur han mår... 
 
Fakta:
Förlag: Macmillan
Antal sidor: 387
Utgivningsår: 2013
Första meningen: Jimmy Perez stopped for breath and looked out to sea. 
 
Finns på Bokus och Adlibris.
Andra som bloggat om boken är Lottens bokblogg.
#1 - - Lottens Bokblogg:

Ah, så kul att läsa dina tankar om boken! Håller med om det du skriver.
Har för mig att jag läst ditt inlägg om mejlet till författaren, men minns inte - vilket svar fick du?

#2 - - Lotta - hyllan:

Hon menade på att hon var tvungen att avlsuta fjärde boken så dramatiskt just för att kunna fortsätta skriva om Perez - lyckliga människor är tråkiga, på det här sättet kan hon utforska honom djupare.

Men han blir nog snart lycklig igen med Willow, tror du inte...? ;)