Leve pappersboken

Jag är den förste att erkänna att jag är en bakåtsträvare. Jag älskar böcker, att bläddra i dem, lukta på dem, klappa och känna och beundra fina omslag, och samla dem alla på långa rader i mina bokhyllor. Det är något som går förlorat i och med e-bokens intågande. Rent estetiskt och visuellt är det en försämring.

Ta bara den här bilden med en uppslagen bok på en sommaräng.
Det blir inte alls samma sak med en platt Kindle i gräset.


Eller bilder av den här typen. Någon som läser och man får tjuvika på omslaget.
Byt ut mot en anonym och ful läsplatta. Tråååkigt.
Visserligen kan du pimpa din platta med olika skal eller fodral, men det är ju ändå anonymt
och har med plattan att göra, inte med själva boken.


 

Man kan inte heller stå på en hög med läsplattor.



Och jag tror inte heller att husdjuren får tillgång till litteraturen på samma sätt.
Paddorna och plattorna kan ju bli repiga.


Men ja ja kanske vän av teknik och utveckling säger.
Det är ju ändå så smidigt med e-böcker, läsplattor  är inte alls tråkiga eller fula.
Jo det är dom. 
Visst har läsplattan sina fördelar, men skönhet är inte av dem.





 

#1 - - Vargnatts bokhylla:

Jag kan bara hålla med dig, pappersböcker är verkligen speciella och jag håller hårt i dem :)

#2 - - Lingonhjärta:

Haha! Kan inte annat än att hålla med. Det finns dock några mentala skönheter med läsplattan: det finns helt plötsligt större utbud och man hinner läsa lite fler böcker i och med att man kan läsa lite snabbare. (I alla fall jag) :)

#3 - - Lingonhjärta:

Glömde!

Vill också ha en fluffig gosig kanin på mina böcker!!!

#4 - - Caroline:

något jag tänkte på med bilden där du skriver om hur man kan kika på vilken framsida boken har. Denna möjlighet att faktiskt finna kontakt med människor försvinner med läsplattan. Man kanske ser någon läsa en bok i parken som man bara måste få prata om.

Sen har vi väl alla sett dem sliskiga kärleksfilmerna där tjejen sitter på bussen med en bok och mannen tar upp en likadan bok bredvid henne bara för att bryta isen! :)

Inget av detta fungerar om tjejen sitter på bussen med en läsplatta...

Nej, jag håller med dig. Charmen i att ha långa väggar fyllda med böcker vill jag inte mista..

#5 - - Anna:

Jag håller med dig. Jag är också bakåtsträvare och gillar inte läsplattor. Mer än halva upplevelsen med att läsa en bok försvinner ju med en läsplatta

#6 - - Ackelina:

Jag älskar också böcker :)

#7 - - enligt O:

Underbart inlägg och för några dagar sedan hade jag hyllat tillsammans med dig. Jag hyllar fortfarande, men jäklar vad smidigt det är med e-böcker.

#8 - - mias bokhylla:

Mycket bra illustrerat med dina fina bilder. Jag håller med dig!

#9 - - Lotta - hyllan:

Enligt O: Smidigt, ja, snyggt, nej..... :)

#10 - - Evalinn:

Jomen, lite fin är plattan också...fast pappersboken också...

#11 - - Emmas Bokhylla:

Haller verkligen med dig! Praktiska, men ack sa fula....

#12 - - beciell:

Nä böcker ska man läsa i bokform ja, det är en del av charmen :)

#13 - - blogg_bohemen:

Jag älskar pappersböcker, har inte ens tänkt skaffa någon trist läsplatta. I alla fall inte förrän jag tvingas till det. Min dröm sedan många, många år är ett eget litet biblioteksrum och det funkar ju sådär med läsplatta ... :)