Baddaren - Emma Hamberg

På den lilla ön Hjortholmen mitt i Vänern tronar ett gammalt 1700-tals slott. Det är en magisk miljö i förfall: kolonner i marmor, stora salar, pool i mosaik, garderober fulla med krinoliner, ett igenvuxet orangeri och en slottsträdgård som en gång i tiden måste ha varit magnifik.

I detta slott bor äkta paret Pelle och Maja Hannix. Han - en framgångsrik skulptör, uppskattad världen över. Hon - Pelles före detta elev som aldrig lyckats slå igenom som konstnär.

Ett brinnande missnöje växer i Maja. Hon är innerligt trött på att inte kunna försörja sig själv, att känna sig livegen och bli klappad på huvudet. Det till synes behagliga livet på slottet har blivit ett fängelse. Men så läser hon ett reportage om simskolor, som inspirerar henne. Maja startar en simskola för vuxna, där hon drömmer om hur spännande möten mellan olika kulturer och människor uppstår under de veckor eleverna kommer och bor på slottet.

I verkligheten kommer det tre personer - kulturjournalisten Karin, trädgårdsmästaren Jens och tonårskillen Alex. Tre ensamma människor med hemligheter bakom sina skyddande skal som de vill dölja till varje pris.

Simskolan blir inte alls som någon av dem hade tänkt sig. De två varma sommarveckorna förändrar livet totalt för dem allihop.

Kommentar:
Jag älskar Emma Hamberg, både Mossvikenfruar och Brunstkalendern var högklassig underhållning, och Baddaren gör mig inte besviken. Det här är minst lika bra, om inte bättre, än hennes tidigare.

Det jag tycker är så bra med Emma är hennes förmåga att skriva lättsam underhållning, utan att för den skull vara ytlig. Det finns alltid allvarliga händelser med i hennes böcker, hon skildrar känslor och relationer på ett djupare plan, och allt görs med en sådan värme och kärlek. Jag tror att hon själv tycker om alla karaktärer hon skapar, och det lyser igenom. Hon får även mig som läsare att tycka om dem, och jag kan relatera till dem allihop, mer eller mindre.

Karaktärer är verkligen rätta ordet. Det är en brokig skara människor som vistas på slottet, utåt sett verkar de vara totalt olika, men under ytan finns det mer som förenar dem än man först kan tro. Och visst händer det saker under ytan på en simskola. Baddaren är en varm, rolig och mysig bok, den perfekta sommarläsningen (eller alla andra årstider också för den delen!)

Som alltid så pryds Emmas böcker även av ett fantastiskt fint omslag - läckert!

Fakta:
Förlag: Piratförlaget
Antal sidor: 374
Utgivningsår: 2010
Första meningen: Ja, allting är ju perfekt egentligen.
#1 - - Emma:

Den har ser jag fram emot, alskade bade Mossvikenfruar och Brunstkalendern, perfekt for en lat dag i solen!