Sista sommaren (med dig) - Ann Brashares

Så länge Alice kan minnas har hon varje sommar varit på familjens sommarparadis på Fire Island utanför New York. Trots att Alice och hennes storasyster Riley nu är vuxna är sommaren på ön fortfarande en höjdpunkt. Den här sommaren jobbar Riley som livräddare på stranden och Alice har sommarlov från sina studier. 

Granne med familjen bor Rileys bästa vän Paul. Efter flera års frånvaro från ön har han nu återvänt. Till en början känns allt som det alltid gjort. Paul och Riley utmanar varandra i kappsegling medan Alice sitter på stranden och läser. Men ju längre sommaren går desto mer upptäcker Alice och Paul att de har starkare känslor för varandra. Under hela sin barndom har de umgåtts mer som syskon än som vänner, så känslorna känns nästan förbjudna. Men framför allt känner de sig olustigt svekfulla mot Riley. Men något svartare och mer tragisk hotar att komma emellan...

Kommentar:
Ann Brashares är författaren bakom Systrar i jeans-böckerna, och det här är hennes första vuxenroman. Men särskilt vuxen skulle jag nog inte kalla den.

Det är en ganska söt och snäll historia, och man får även gråta en skvätt. Jag köper inte historien eller huvudpersonerna helt, då de verkar betydligt yngre än det är meningen att de ska vara i boken, och jag förstår inte riktigt att de bara inte kan PRATA med varandra - men det är klart, då hade det här varit en helt annan berättelse...

Jag gillade i alla fall det här, det är lättsam läsning och det underhåller för stunden, men jag tror inte att den här historien kommer att leva kvar i minnet särskilt länge.

Fakta:
Förlag: Bonnier Pocket
Antal sidor: 287
Utgivningsår: 2008
Första meningen: Alice satt på färjekajen och väntade på Paul.

#1 - - Anonym:

hej, jag vill egentligen inte läsa boken. men jag undrar vad som händer i slutet, det där tragiska? Är det någon som dör, och i såna fall vem?