Rött stoft - Ann Cleeves

Det är tidig vår och en klaustrofobisk dimma sveper in över Whalsey, en av de mindre Shetlandsöarna. När en ung arkeolog, som arbetar vid en utgrävning, upptäcker kvarlevor från en människa blir öborna förbryllade. Är det ett fornfynd eller något av senare datum? Kort därefter skjuts en äldre kvinna till döds i en mystisk olycka. Polisen Jimmy Perez kallas till platsen av kvinnans sonson, Sandy Wilson, som också är kollega till Perez. 

Det ödsliga landskapet och det vidsträckta havet har frambringat ett obändigt och hemlighetsfullt folk. Mima Wilson hade varit en enstöring, hon hade sin mark, sin stolthet och sin familj. Men varför reagerade hon så märkligt på det arkeologiska fyndet?  När Perez inleder sin undersökning bland lokalbefolkningen finner han två släkter som sedan generationer legat i fejd med varandra och vars avund, snikenhet och förbittring delat samhället i två läger. Ytterligare ett dödsfall inträffar och Jimmy Perez inser att gamla hemligheter måste fram i ljuset om en mördare ska kunna hindras att slå till igen.

Kommentar:
Jag har först nu upptäckt Ann Cleeves, jag har känt till henne och sett hennes böcker i bokaffären, men aldrig brytt mig om att plocka upp någon. Jag har inte tyckt att de verkat intressanta, men oj så fel jag hade. Det här är en mycket bra deckare, både välskriven och spännande, och en dramatisk upplösning. Precis som en deckare ska vara! Det är inte så mycket fokus på själva polisarbetet, utan istället på människorna runt omkring, som alla är vältecknade.

Miljöbeskrivningarna är utsökta, Shetlandsöarna - som jag egentigen inte känner till annat än till namnet blir levande. Jag älskar verkligen karga landskap, det vore en dröm att få åka dit. Mina tankar går till Johan Theorins Ölandssvit, inte för att de skriver på ett likadant sätt men för att miljöerna liknar varandra. Dessutom skriver de båda en serie på fyra böcker som utspelar sig under fyra olika årstider, på Shetlandsöarna respektive Öland då.

Ann Cleeves Shetlandssvit kommer att bli tv-serie också, det ser jag fram emot! Liksom att läsa de två övriga delarna jag missat. Del fyra har ännu inte kommit ut.

Fakta:
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Antal sidor: 377
Utgivningsår: 2009 
Första meningen: Anna slog upp ögonen och såg ett par händer som var strimmiga och glänste av blod.
#1 - - Laila Eriksson:

Hej!

Jag har också nyligen läst ut Rött stoft, och gillar den verkligen. Dom två tidigare lyssnade jag på som ljudbok och blev som du fascinerad av miljöbeskrivnigen. Visst blir man sugen att resa dit?

Laila

#2 - - M:

Ja hon är riktigt bra. Jag läste "Svart som natten" för någon månad sedan och fastnade direkt. En av de bättre deckare jag läst.

#3 - - Maria:

Jag har verkligen fastnat för Ann Cleeves. Jag har läst hennes två första - denna väntar fortfarande på att bli läst.

Kul att böckerna ska bli filmade också. Det ser jag verkligen fram emot!