Bedragen - Katerina Janouch

Förlag: Piratförlaget
Antal sidor: 360
Utgivningsår: 2008

Cecilia Lund älskar sitt jobb på sjukhuset där hon befinner sig mitt i livets mest dramatiska ögonblick, födelse och död. Privat tuffar det på, med fyra barn och äkta maken John som är fotograf samt hus i en trevlig förort. Varje dag är fylld till brädden men hon är ganska nöjd. Och så som det alltid varit, ska det alltid förbli - eller?

En oväntad händelse slår plötsligt sönder deras tillvaro. Det ringer på familjens dörr och där ute i vinterkylan står en främmande ung man, Simon. Han hävdar att John är hans far och han själv frukten av en passionerad tonårsförbindelse. Just då förbereder John en längre utlandsresa. Cecilia står med ens ensam och konfronteras med den hemlighetsfulle Simon, samtidigt som sprickorna i hennes och Johns relation blir allt djupare. Runt familjen vävs ett nät av oförklarliga händelser och svek. Det är inte helt lätt att avgöra vem som är bedragen - och vem som bedrar.

Kommentar:
Skildringarna av vardagslivet är träffsäkra, stressen och trixandet med barnen, jobbet och parrelationen kan nog de flesta känna igen sig i. När Cecilia misstänker att maken bedrar henne känns hennes reaktioner och tankar plågsamt äkta.

Men det är många saker som jag tycker är mindre realistiska. Välkomnar man en förmodad son i familjen utan att göra ett faderskapstest eller ens minnas vem den förmodade mamman skulle kunna vara? Jag har flera andra frågetecken som jag inte tar upp här då det avslöjar för mycket om handlingen. Där saknar jag lite mer förklarande bitar som hade kunnat göra det mer trovärdigt. Historien med Simon och otrohetshistorien skulle kunna vara två olika böcker. Den slutar också väldigt hastigt, men nästa bok kanske tar vid där denna slutar.

Det positiva väger dock över, jag tyckte mycket om den, hade svårt att lägga den ifrån mig, och jag ser fram emot att läsa fler böcker om barnmorskan Cecilia. Extra plus för det kalassnygga omslaget!