Akademibokhandeln höjer priserna på bästsäljare

I en artikel i Svd går att läsa om Akademibokhandeln som beslutat sig för att höja priserna på storsäljarna, för att istället kunna sänka prisarna på dom titlar som ligger snäppet under. Det tycker jag låter som ett bra förslag.

Storsäljarna Liza Marklund, Dan Brown, Camilla Läckberg och dom kommer alltid att finnas mer lättitillgängliga och billigare både i matvaruaffärerna och på nätet.

Bättre vore det om man hos bokhandlarna fick ett större utbud av lite mer udda böcker, som ändå är riktigt bra och förtjänar sina läsare, och kanske böcker som man gärna vill bläddra i innan man köper dem. Topplisteböckerna kan man nästan strunta i.
#1 - - Ango:

Lite kan jag förstå att de väljer att höja priserna på storsäljare eftersom just lager, lokal och personal kostar en hel del pengar. Samtidigt tror jag att det är lite fel sätt att göra det på.

Jag handlar aldrig i fysiska butiker när jag köper böcker, allt köper jag på nätet. Det enda jag kan sakna är lite att man inte gör "impulsköp" på samma sätt eftersom man inte står framför en hylla med böcker och kan titta på omslagen. Visserligen kan det vara positivt att inte alltid "impulsköpa" böcker ;). Adlibris (ialla fall) har ju en "impulsköpsfunktion" där man kan se liknande böcker i samma kategori som kanske kan intressera och det leder åtminstone mig till merköp.



Det ska bli spännande att se en utvärdering av testet.



Kram

/Ango

#2 - - Lotta:

Ja fast impulsköpen gör man väl sällan av topplisteböckerna? Det kanske är mer av dom andra böckerna? För mig är det så i alla fall.



Jag handlar också mina böcker på nätet, med undantag för bokrean och kanske någon present eller impulsköp ibland.