Tillsammans är man mindre ensam - Anna Gavalda

Förlag: Albert Bonnier Förlag
Antal sidor: 535
Utgivningsår: 2006

Camille är en utbränd ung kvinna som gör sitt bästa för att försvinna. Sjuk och nedkyld räddas hon av sin granne, Philibert, som låter henne bo i sin stora lägenhet. Där finns även hans inneboende Franck som arbetar som kock och är butter och ohyfsad. Farmor Paulette är en egensinnig gammal dam som vantrivs på ålderdomshemmet och flyttar in hos de tre. Mitt i denna märkliga situation börjar motstridiga känslor uppstå mellan Camille och Franck.

Kommentar:
Några vilsna udda själar som inte har särskilt mycket gemensamt från början kommer samman och blir vänner, men friktionsfritt är det inte. Rädslan för ensamheten krockar med rädslan att släppa någon annan in på livet.

Det här är en bok som känns typisk fransk, det är mycket dialog och rapp sådan. Personbeskrivningarna och miljöerna är målande och Paris skildras både med en dysterhet och skönhet som verkar äkta.

Jag hade svårt att komma in i boken i början, men när jag väl kom in i läsningen var jag fast. Detta är en underbar, lågmäld historia med ett stort hjärta. Helt klart läsvärd!
#1 - - Dolly:

Hej!



Vilken trevlig bokblogg. Vi verkar ha ganska lika bok-smak, så här ska jag nog hänga ofta framöver :)



// Dolly

#2 - - Noémi:

Vad kul med en positiv recension :) Har nämligen tänkt läsa denna bok, jag tycker om titeln. Så enkel och sann.