Äppeldalen - Deborah Smith

Hush McGillen är den femte generationen i släkten där alla kvinnor bär namn efter Sweet Hush, det äpple som gjort familjen och fruktodlingen berömda långt utanför Georgias gränser.

Hon är stolt över vad hon åstadkommit och medveten om hur omvärlden ser henne: en beundrad ung änka, framgångsrik affärskvinna och lycklig mor till sonen Davis.

Men när Davis kommer hem från universitetet med en nyhet som slår ner som en bomb, börjar ett nytt skede i Hushs liv. Utan förvarning är hennes hem belägrat av journalister, fotografer och Secret Service-män. För vad Davis har gjort är plötsligt en angelägenhet för hela nationen han har i hemlighet gift sig med dottern till USA: s president.

Kommentar:
Äppeldalen är en ljuvlig liten historia med många starka karaktärer, och främst starka kvinnor. Kvinnor som äppelodlaren Hush och rikets första dam Edwina. De har totalt olika bakgrunder, och åsikter, men skulle båda gå genom eld och vatten för att skydda sina respektive familjer.

Den här boken tyckte jag jättemycket om att läsa; den var rolig, lättsam och underhållande. Jag gillar romaner som utspelar sig i amerikanska södern, det är något speciellt med den atmosfären och folket där som tilltalar mig. Däremot gillar jag inte riktigt omslaget som signalerar "tantbok".

Jag har aldrig läst något av Deborah Smith tidigare, men jag ska definitivt hålla ögonen öppna efter fler av hennes titlar.

Fakta:
Förlag: B Wahlströms Pocket
Antal sidor: 285
Utgivningsår: 2006
Första meningen: Jag är den femte Hush McGillen som blivit uppkallad efter äppelsorten Sweet Hush, men jag är den enda som har kastat ett ruttet Sweet Hush-äpple på USA:s första dam.
#1 - - Cicci:

Den står på min "att läsa lista". Håller med om att omslaget faktiskt signalerar lite "tantbok". :-)

#2 - - Amy:

Jag hoppas verkligen det kommer en fortsättning på Äppeldalen, jag skulle vilja läsa mer om Hush och resten av familjen....

#3 - - Lotta - hyllan:

Amy: Håller med! Det vore kul med en fortsättning.

#4 - - Lotta - hyllan:

Googlade lite: http://www.deborah-smith.com/extras/sweethush.html



Här har Deborah Smith skrivit en "mini-uppföljare" :)

#5 - - Amy:

Åhhh, det ska jag läsa när jag kommer hem från jobbet ikväll. Tack för tipset!! =)