Sommaren jag blev vacker - Jenny Han

Isabel mäter livet i antalet somrar hon har levt. För henne är det helt självklart, allt händer ju på sommaren. Allt som är förtrollande och allt som betyder något. Vintern är bara en transportsträcka tillbaka till sommarhuset vid havet dit hon åker med familjen varje sommarlov. Där finns också bröderna Jeremiah och Conrad och deras mamma Susannah, som äger huset. Tillsammans tillbringar de två familjerna hela långa sommaren där, och för Isabel existerar inget alternativ.

Isabel älskar det slitna gamla strandhuset, alla knäppa traditioner som hon och killarna upprätthållit sedan de var små, och hon älskar framför allt det faktum att ingenting har förändrats sedan dess. Fram tills nu. För den här sommaren, den här skimrande sommaren, kommer saker att förändras. Redan när Isabel stiger ur bilen känner hon något i den salta luften. Och när krocken mellan nya aningar och minnen från förr trasslar till relationen mellan Isabel, Conrad och Jeremiah så står det klart de måste acceptera att de är framme vid en plats dit varje sommarstig hittills har lett.

Kommentar:
Vilken ljuvlig bok det här är! Jag började läsa den sent på kvällen men var så trött att jag inte orkade hålla ögonen öppna, istället steg jag upp klockan fem för att fortsätta läsa - och läste och läste och kunde inte sluta förrän boken var slut, jag kom till och med för sent till jobbet. Jag fastnade totalt och fullkomligt älskar det här.

Det handlar om första kärleken, om att växa upp, men också om hemligheter och hur allt kan förändras på ett ögonblick. Jenny Han tecknar en trovärdig tonårstjej i Isabel, eller Belly som hon kallas. Det är lätt att relatera till henne och hennes känslor. Plötsligt befinner man sig där hon är och är tillbaka i första förälskelsen, första kyssen, förvirringen, svartsjukan; alla känslor som finns där i gränslandet mellan barn och vuxen. Det är en välskriven historia som har något av ett vemod över sig, men framförallt känns allting väldigt äkta.

Det här är första delen i en planerad trilogi - vad är det med alla författare som skriver trilogier egentligen, hur kan man på förhand veta att man ska skriva just tre böcker? - del två kom ut på engelska i våras.

Fakta:
Förlag: B Wahlströms
Antal sidor: 250
Utgivningsår: 2010
Första meningen: Jag säger "Händer det här verkligen på riktigt?"
#1 - - Addikoko:

Det låter som en jättebra bok!:) Somrig och full av kärlek!

#2 - - Elin - Tonårsboken:

Jag längtar så efter att få läsa den. Verkar riktigt underbar.

Tre böcker är ett ganska lagom antal tycker jag. Det är inte för mycket och inte för lite. Men tycker du det passar att det blir flera delar på historien?

#3 - - Boklusen:

Är det en tonårsbok eller vuxenbok? Låter bra i allafall.

#4 - - Lotta - hyllan:

Den är verkligen helt underbar! Jag tror att tre böcker blir ett bra antal, ser mycket fram emot nästa del! Jag vill verkligen veta hur det går...

#5 - - Lotta - hyllan:

Boklusen - det är en ungdomsbok, men passar även för äldre!

#6 - - Boktokig:

Ja, den var verkligen bra! Det är svårt att hålla sig från att klicka hem del 2 redan nu!

#7 - - Julie:

Läste precis klart den och jag älskar den!!! Så himla bra, ska iväg till biblioteket imorgon och låna tvåan!

#8 - - Böcker och verklighetsflykt:

Den här måste jag skriva upp på att-läsa-listan!:)