Kejsarinnan Orkidé - Anchee Min

Den mytomspunna Förbjudna staden i Peking: ett gigantiskt muromgärdat område fyllt av luxuösa palats och överdådiga trädgårdar, bebott av tusentals konkubiner och eunucker. Året är 1851, Quingdynastin vittrar sönder och hovet har förvandlats till en isolerad och paranoid plats. 

Hit anländer den vackra men fattiga Orkidé för att bli en av kejsarens konkubiner. Hon inser snart att hon måste bli sin egen lyckas smed för att överleva det inferno av intriger som hovmiljön utgör. Hon mutar sig in i den kejserliga sängkammaren och en passionerad kärlekshistoria tar sin början.

När kejsaren sedan dör bestiger Orkidé tronen, men Kina är ett rike i sönderfall och hon tvingas att ta till alla medel för att hålla det samman.

Kommentar:
Den här historien är baserad på den verkliga kejsarinnan Yehonala, eller Cixi som hon också kallas, som regerade Kina under slutet av Qingdynastin. Hur mycket av händelserna som är korrekt återgivna vet jag inte, då kinesisk historia inte är min starka sida.

Det är i alla fall en intressant historia, och då främst miljöskildringarna från hovet och den förbjudna staden. Livet där, alla rikedomar, traditionerna, eunuckerna och konkubinerna var fascinerande att läsa om. Det är detaljrikt och målande beskrivet, bitvis känns det som att man befinner sig på plats bakom murarna. Dessvärre tycker jag boken tappar lite fart mot slutet, de politiska intrigerna intresserar mig inte lika mycket. Den slutar lite abrupt också, men det fick sin förklaring då detta är den första i en planerad trilogi. Andra delen Den sista kejsarinnan kom på svenska 2008.

Fakta:
Förlag: Wahlström & Widstrand
Antal sidor: 402
Utgivningspr: 2005
Första meningen: Sanningen att säga har jag aldrig varit hjärnan bakom någonting.
#1 - - Freedomtravel:

Intressant att det finns en andra del! Jag tyckte att den här boken var väldigt spännande och intressant! Kan inte heller avgöra hur mycket som stämmer med verkligheten, men det var ett spännande sätt att slungas in i den kinesiska historien!

#2 - - Saralito:

Jag älskar böcker som utspelar sig i Kina, oavsett vilken tidsepok det handlar om. Den här låter jättespännande och hamnar på läs-listan direkt.

#3 - - Tobbe, | Tomelillas största blogg...:

Hejsan hoppsan!

Allt bra? :)



Ha en toppen sommar! :D

#4 - - cecilia:

Oj jag visste tinte om att det ens fanns en bok till. Kanske ska kolla in den då .