I den innersta kretsen - Viveca Sten

Det är en solig julidag. Förväntan fyller luften och utanför Sandhamn kokar havet av båtar. Alla är där för att beskåda starten på Gotland Runt.

När startskottet avfyras ligger en stor Swanbåt längst fram, men plötsligt faller den av. Skepparen är skjuten, mitt på öppet hav. Kriminalinspektör Thomas Andreasson, som befinner sig i publiken, inser omedelbart allvaret. 

Offret visar sig vara Oscar Juliander, framgångsrik seglare och vice ordförande i Kungliga Svenska Segelsällskapet. Han är en känd och etablerad advokat som gärna har synts i medierna. En respekterad familjefar som har rört sig i de högsta samhällskretsarna. Men snart förstår Thomas och hans kollegor att Julianders tjusiga fasad döljer både hemligheter och lögner och att ingenting är som det verkar på ytan.

Kommentar:
Det här är Viveca Stens andra deckare i Sandhamnsserien. Ett år har gått sen vi först träffade Thomas, Nora och de andra (I de lugnaste vatten), och det är åter sommar på Sandhamn.

Jag tycker inte att deckarintrigen är lika spännande som i första boken, men däremot har relationerna blivit mer intressanta. Noras äktenskap knakar i fogarna, och hon och Henrik vill helt olika saker. Hon irriterar mig i större delen av boken, men samtidigt känns konflikten mellan henne och Henrik väldigt äkta och trovärdig.

Jag ser fram emot bok nummer tre som jag ska börja på strax!

Om ni missade Viveca Sten som sommarpratare i P1, så finns hennes program att lyssna på här.

Fakta:
Förlag: Månpocket
Antal sidor: 319
Utgivningsår: 2010
Första meningen: Den kvinnliga rösten räknade långsamt ner över kanal sexton på kommunikationsradion.