På vinst eller förlust - David Nicholls

När nittonårige Brian börjar på universitet är hans främsta mål att bli av med oskulden och att bli uttagen till det tv-sända frågesportprogrammet University Challenge. Han lyckas komma med i laget och blir samtidigt upp över öronen förälskad i sin medtävlare Alice Harbinson. Brian uppvaktar Alice på alla tänkbara sätt, bjuder på romantiska middagar, skriver dikter tillägnade henne och försöker imponera på henne genom att låtsas vara allt det han inte är: världsvan, cool och självsäker.

Kommentar:
Det här är något av det roligaste jag läst på länge, en "lad-lit" i samma anda som Sue Townsends Adrian Moles dagbok.

Det är 80-tals nostalgi i massor, dialogen är rolig, och Brians tankegångar är ännu roligare. Besöket hemma hos Alices föräldrar är en komisk höjdpunkt och man både skrattar och lider med Brian. Jag gillar anti-hjälten Brian som, liksom Alice, inte porträtteras som stereotyper i form av snälle gode tönten och rika snobbiga elaka prinsessan, utan de är mångsidiga och mänskliga och lätta att tycka om.

David Nicholls är en av manusförfattarna bakom en av (i mitt tycke) världens bästa tv-serier Kalla fötter.

Fakta:
Förlag: Norstedts pocket
Antal sidor: 368
Utgivningsår: 2007
Första meningen: Alla unga människor oroar sig, det är naturligt och oundvikligt när man växer upp, och vid sexton års ålder oroade jag mig mest av allt över att jag aldrig mer skulle lyckas åstadkomma något lika fint och rent och ädelt och sant som mitt avgångsbetyg från grundskolan.