Ett hjärta av eld - Senait Mehari

Senait föddes 1974 i Eritrea, mitt under pågående inbördeskrig. Som nyfödd stängdes hon in i en resväska av sin mamma och övergavs. När hon var fem år lämnade hennes pappa henne till en gerillaarmé för att tränas till barnsoldat. Sex år gammal beordrades hon att gräva ner lik och skjuta med en kalasjnikov.

Senait överlevde år av svält, sjukdom och misshandel innan hon 1983 flydde till Sudan, där hon levde i fyra år. Efter det skickades hon och hennes systrar till pappan i Tyskland, där han återupprepar mönstret med hot och fysisk misshandel, och femton år gammal rymmer Senait hemifrån. Hon lever med uteliggare under Hamburgs broar, men tar till sist kontakt med de sociala myndigheterna som ordnar ett boende åt henne. En rad svåra år återstår innan hon lyckas försonas med sitt förflutna och kan börja bygga upp sitt liv på nytt.

Kommentar:
Enligt Rädda Barnen finns det idag fler än 300.000 barnsoldater som deltar i mer än 30 väpnade konflikter världen över. Det här är Senaits berättelse om sin resa från ett liv som barnsoldat i Eritrea till musikartist i Tyskland.

Det är en stark berättelse av en stark kvinna, och den berörde mig väldigt mycket. Det går inte riktigt att ta in hennes upplevelser, att först överges av sin mamma, sedan misshandlas och överges av sin pappa, för att sedan leva med rebellsoldater ute i öknen. Ständigt hungrig, så hungrig att hon åt jord. Känna lukten av lik, och tvingas att begrava de omkommna soldaterna. Få en AK 47:a i händerna och vara beredd att döda. Och ändå andas hennes berättelse inte någon bitterhet. Förutom att hennes historia är inspirerande, är den också lärorik.

Boken har blivit omdebatterad och sanningshalten har ifrågasatts, men Senait står för allt hon skrivit. Det är alltid tråkigt med sådana diskussioner, för det sår ett frö av tvivel hos mig som läsare och jag börjar ifrågasätta och vet inte riktigt vet vad jag ska tro. Men jag väljer att tro på Sinait. Även om det kan vara minnesbilder och detaljer som förväxlats så tror jag på huvuddragen i hennes historia.

Senait bor nu i Berlin där hon gjort musikkarriär, bland annat med den här låten "Herz aus Eis" som hon kom fyra med i den tyska melodifestivalen 2003. Kolla in klippet nedan.



Fakta:
Förlag: Bra Böcker
Utgivningsår: 2007
Antal sidor: 288
Första meningen: När jag för första gången gick ut ur mina farföräldrars hus på den dammiga trånga gatan mellan de sneda envåningshusen, samlades grannbarnen och skrek: "Senait, barnet i kofferten - koffertbarnet är här!".