Justin Case - Meg Rosoff

Vad skulle du göra om ett olycksbådande och obevekligt Öde följde dig med sin svarta blick vart du än gick? Om det inte bara var ute efter dig utan också dina närmaste?

Femtonårige David Case ser bara en utväg att undkomma Ödet som flåsar honom i nacken. Han måste byta identitet, ändra namn och utseende och bli någon annan. Han blir Justin Case. Han lämnar sin familj, slutar skolan och bosätter sig i avgångshallen på Lutons flygplats. Där kan han äntligen känna sig fri och fullständigt anonym. Men det gäckande Ödet hittar honom snart...

Kommentar:
Det här är en märklig bok. Jag får inget riktigt grepp om den, jag förstår inte vad den går ut på. Det är inte utan att jag känner mig lite trög eftersom så många tycker att boken är både fantastisk, charmerande och gripande. Vad är det "alla andra" ser utom jag?

Kan man inte säga något snällt så behöver man inte säga något alls. Så jag säger inget mer.

Boken är en del i Pocketförlagets IRL-serie.

Fakta:
Förlag: Pocketförlaget
Antal sidor: 243
Utgivningsår: 2010
Första meningen: Utsikten är fin här uppe.

#1 - - Emelie:

Jag tyckte inte heller att den var speciellt bra, den var liksom bara konstig :/

#2 - - Veronica:

Jag fattade inte heller. Jag tyckte riktigt illa om den. Jag hade rätt höga förväntningar eftersom jag älskade den tidigare boken (som jag inte minns namnet på), en riktigt bra ungdomsbok, eller, kanske en alla-möjliga-bok (passar kanske Sylve också).

#3 - - li:

den är ju fantastisk! jag håller med dig om att den är märklig och handlingen är ganska.. meningslös. men det som är så fantastiskt med den är ju att ödet driver med honom! och karaktärerna är ju supermysiga? som agnes, och hans kompis systrar. dem är ju helt underbara!