Främlingen i huset - Sarah Waters

Hundreds Hall, en gång en av de största och mest imponerande georgianska byggnaderna i Warwickshire, har varit den välbärgade familjen Ayres hem i över tvåhundra år. Men tiden har gått hårt åt både huset och familjens förmögenhet. Nya vindar blåser över England, och de kvarvarande medlemmarna av familjen, mor, son och dotter, tvingas nu förtvivlat kämpa för att få godset på fötter igen.

När doktor Faraday, en av läkarna i det lilla samhället, kallas dit för att se till en patient, möts han inte bara av en uppskrämd tjänsteflicka och en familj som drabbats av ekonomiska svårigheter; det tycks också vila något olycksbådande över det förfallna huset och dess invånare.

Snart dras han in i familjen Ayres liv, både det nuvarande och förflutna. Vad är det som hemsöker huset? Vad är det som kastar sin mörka skugga över Hundreds Hall?

Kommentar:
Oj, oj, oj så bra det här är! Främlingen i huset är en pärla på så många plan. Det är en mångbottnad historia som är spännande på ett mystiskt, subtilt sätt. Spänningen byggs upp i flera lager, samtidigt som det skalas bort mer och mer, och allt faller sönder. Det är också en berättelse om klass; den "fina" men excentriska familjen Ayres med sina anor, kontra doktor Faraday, som är historiens berättare. Han kommer från sämre förhållanden, hans mor var barnsköterska på Hundreds Hall, och är mycket väl medveten om klasskillnaderna. Trots det blir han vän med familjen Ayres, han fascineras av dem och av huset.

Det är hela tiden en mörk och dunkel, gotisk, stämning över historien. Även när det inte händer något kusligt så känner man av det olycksbådande som lurar mellan sidorna och bara väntar på att komma fram. Ibland kryper det sig närmare och det blir så otäckt att håret reser sig på armarna. Jag är inte direkt lättskrämd när det kommer till böcker, men den här sortens psykologiskt uppbyggd historia är precis sånt som jag går igång på. Det är desutom välskrivet och skickligt berättat, och håller hela vägen. En fantastiskt bra bok!

Fakta:
Förlag: Natur & Kultur
Antal sidor: 526
Utgivningsår: 2010
Första meningen: Första gången jag såg Hundreds Hall var jag tio år.
#1 - - Helena:

Å vad bra det låter! Jag väntar på den här boken och kan knappt bärga mig tills jag får läsa den!

#2 - - Saralito:

Vad det här låter bra! Jag har sett många skriva att de får lite Rebecca-vibbar av den. Stämmer det tycker du? Om det är så måste jag helt enkelt se till att läsa den här i det allra rödaste rappet.

#3 - - Lotta - hyllan:

Helena - Du har ruggigt bra läsning framför dig! :)'



Saralito - ja, det stämmer. Det är definitivt Daphne du Maurier-vibbar!

#4 - - Den luttrade bibliotekarien:

Jag kan bara hålla med. Jag har nyss läst ut boken och den var otroligt bra. Fängslande och härligt berättad.

#5 - - Den luttrade bibliotekarien:

Fler böcker av Sarah Waters

Ficktjuven - en riktigt höjdare med flera oväntade kast i handlingen.

Livstråden - också läsvärd, historisk roman i fängelsemiljö med inslag av andevärlden/mystik.

#6 - - Lotta - hyllan:

Den luttrade bibliotekaren - Tack för tipsen!

#7 - - Dora:

Men vad hände egentligen? Hur uppfattade du det? Hade doktorn nåt finger med i spelet?