Den tionde gåvan - Jane Johnson

Som avskedsgåva från en älskare får Julia Lovat en bok som ska förändra hennes liv. Vid första anblicken innehåller den utsökta broderimönster från 1600-talet och har tillhört en Catherine Ann Tregenna från Cornwall. Men i bokens marginaler finns bleknade dagboksanteckningar som avslöjar ett dramatiskt livsöde. Tjänsteflickan ”Cat” blev bortrövad av muslimska pirater och såldes efter en brutal resa som slav i Marocko.

Uppslukad av upptäckten beger sig Julia till Nordafrika för att utforska Catherines otroliga öde. I Marocko, bland exotiska ruiner och doftande kryddbasarer, ska Julia finna djupt begravda hemligheter. Och precis som Catherine gjort 400 år före henne, förlorar hon sitt hjärta under den heta marockanska solen.

Kommentar:
Den tionde gåvan är en skönlitterär bok, men den grundar sig på historiska fakta. Korsarer från Salé i Marocko gjorde sina räder mot Englands sydkust under 1600- och 1700-talen, men det finns inte så mycket forskning kring detta och är okänt för de flesta. Det finns dokumenterat en räd mot en kyrka då sextio män, kvinnor och barn rövades bort, och denna händelse är grunden till den historia som Jane Johnson målar upp.

Det här är vid första anblick en bok i min smak, jag älskar historiska romaner med kärlek och passion, men det här blev en liten besvikelse. Historien hoppar mellan nutid och dåtid, och jag fastnar inte riktigt för varken Cat eller Julia. Intressant är det med skildringarna från Marocko och piratskeppen, men det blir aldrig mer än intressant. Det är en spännande historia med så mycket potential, men det blir "bara" en medelmåttig bok.

Historien har sina likheter med Anita Amirrezvanis Flickan som vävde sidenmattor, som också den utspelar sig på 1600-talet, med en ung flicka som är duktig på det som traditionellt är männens område nämligen att rita mönster som blir till fantastiska broderier/vävar. Fast den boken är betydligt bättre.

Fakta:
Förlag: Albert Bonniers
Antal sidor: 370
Utgivningsår: 2009
Första meningen: Det finns bara ett par tre berättelser om människan, och de upprepar sig ständigt och med samma passion som om de aldrig hade hänt förut, likt lärkorna som sjungit samma fem toner i tusentals år.
#1 - - Amy:

Jag fick hem den boken för ngn vecka sen och har tänkt läsa den snart, jag älskar också sådana historiska romaner. Hoppas bara jag inte blir alltför besviken....

#2 - - Lotta - hyllan:

Nja DÅLIG var den ju i alla fall inte, bara att den inte var så bra som jag hoppats på. Jag hade högre förväntningar.

#3 - - M Bergvall:

Min syster säger att det är den bästa bok hon har läst så då måste jag ju bara läsa den så klart.
Jag har det framför mig så vi får se om vi tycker likadant. Jag har ju redan mina favoriter.