Askungar - Kristina Ohlsson

En liten flicka försvinner från ett X2000-tåg som just rullat in på Centralen i Stockholm. Flickans pappa blir snabbt misstänkt och alla resurser läggs på att lokalisera honom.

I en annan del av Sverige lever en ung kvinna gömd, rädd för att en dag återfinnas av mannen som hon först trodde var den prins och befriare som hon sedan barnsben väntat på. Hon vet bättre än någon annan varför flickan är försvunnen.

Polisutredningen leds av del legendariske kommisarien Alex Recht. Vid hans sida finns den ivrige kriminalinspektören Peder Rydh, och inte minst den civilanställda utredaren Fredrika Bergman. Fallet växer och kantas av ondska. Hur mycket tid har utredningsgruppen på sig innan gärningsmannen gör sitt nästa drag?

Kommentar:
Askungar är en strålande debutroman av Kristina Ohlsson, jag blev positivt överraskad både av historien, språket och huvudpersonerna.

Det är en mycket spännande och otäck historia, så att det ibland knyter sig i magen när man läser. Det är aldrig "splatter och våld"-otäckt utan det vilar istället en mer lågmäld otäckhet över hela berättelsen som jag personligen upplever som mycket mer obehagligt. Extra obehagligt är det också när det handlar om barn som försvinner och far illa.

Jag tycker huvudpersonerna i utredningsgruppen är intressanta, och jag blev glad när jag läste att Ohlsson just nu skriver på bok nummer två om Fredrika Bergman. Det ska bli spännande att få följa hennes liv i åtminstone en bok till.

Fakta:
Förlag: Piratförlaget
Antal sidor: 500
Utgivningsår: 2009
Första meningen: Av någon anledning kom han förr eller senare alltid att tänka på journalen när han lät tankarna vandra fritt.
#1 - - Maria:

Det är första gången jag hör talas om den här boken, men den åker direkt in på "vill läsa"-listan. Roligt med debutanter!

#2 - - Fia:

Den låter verkligen spännande! Åker upp även på min "vill läsa"-lista! :)