Tidernas mest romantiske romanfigur?

Vem tycker ni är tidernas mest romantiske romanfigur? I en brittisk undersökning segrade Charlotte Brontës Edward Rochester från Jane Eyre, och det tycker jag är ett lite konstigt val, han skulle inte ens platsa på min tio-i-topp lista.

Här är hela listan (från undersökningen alltså, inte min egen):

1. Edward Rochester / Charlotte Brontë’s Jane Eyre
2. Richard Sharpe / Bernard Cornwell’s Sharpe series
3. Fitzwilliam Darcy / Jane Austen’s Pride and Prejudice
4. Heathcliff / Emily Brontë’s Wuthering Heights
5. Rhett Butler / Margaret Mitchell’s Gone With the Wind
6. Mark Darcy / Helen Fielding’s Bridget Jones’ Diary
7. Captain Corelli / Louis de Berniere’s Captain Corelli’s Mandolin
8. Henry DeTamble / Audrey Niffenegger’s The Time Traveler’s Wife
9. Gabriel Oak / Thomas Hardy’s Far From the Madding Crowd
10. Rupert Campbell Black / Jilly Cooper’s The Rutshire Chronicles

Det finns ett namn jag saknar på listan och det är Jamie Fraser, den underbare skotten från Diana Gabaldons Outlander-serie. Han är nummer ett för mig, möjligen delad etta med Mr. Darcy. På min lista skulle även Rhett Butler finnas med, liksom Heathcliff.

Jag skulle nog också ta med Gilbert Blythe från Anne på Grönkulla. Och kanske Tristan från Tristan och Isolde. Lite förvånande att Edward Cullen inte fick plats på listan med tanke på hypen, men det kanske inte är rätt målgrupp som besvarat enkäten. Fast på tal om vampyrer så skulle jag nog kunna klämma in Anne Rices Lestat också.

Förresten, vem i hela världen är Richard Sharpe? Tvåa på listan och jag har aldrig hört talas om honom, eller om författaren Bernard Cornwell. Det låter som en bokserie att kolla in - med en karaktär som placerar sig så pass högt så måste det helt klart undersökas närmre...
#1 - - Linn F:

Edward cullen saknas..

#2 - - Samantha:

Edward Cullen borde v ara etta helt klart =)

Darcy är också en favorit...

#3 - - Samantha:

Edward Cullen borde v ara etta helt klart =)

Darcy är också en favorit...

#4 - - Bille:

Ååhh, Jamie Fraser!! Han saknas definitivt på listan!!

#5 - - Erika:

Mr Darcy är en etta för mig!!!

#6 - - Kaktus:

Jag saknar Henry Tilney lite