Stjärna för en natt - Lisa Jewell

Vem drömmer inte om att bli rockstjärna, glida omkring i boa och stilettklackar, dricka champagne medan alla kysser ens fötter. Bee fick den där hiten alla drömmer om. Ana, hennes mycket yngre, tanigare, blygare halvsyster solar sig i glansen.

Exotiska och spännande Bee sticker till London för att erövra världen. Men under årens lopp förlorar Ana och Bee kontakten.

När Bee plötsligt och mystiskt dör, 36 år gammal, kallas Ana till London för att ta hand hennes saker. Det går upp för henne att Bee fört ett liv som ingen, varken deras smått galna mamma, hon själv, vänner eller grannar hade en aning om.

Kommentar:
Det här är en underhållande historia, lättläst med stor och luftig text. Perfekt söndagsläsning som inte kräver särskilt mycket av en som läsare. Det är inte en traditionell chic-lit bok kanske, då den innehåller en del allvarliga ämnen som död, sorg, utanförskap och även ett mysterium. Vad hände med Bee och vilka hemligheter dolde hon? 

Jag tyckte att denna bok var mycket bättre än Ralph's party som kom ut 2002, men jag förstår inte varför alla hennes böcker har så fula omslag i Sverige? Ett B-omslag ger en B-stämpel på boken innan man ens läst den.

Fakta:
Förlag: Månpocket
Antal sidor: 483
Utgivningsår: 2005
Första meningen: Kära Ana, Jag trodde aldrig att jag skulle få en syster.
#1 - - fia:

Jag tycker Jewell skriver jättebra och att hon är en hejare på att framställa trovärdiga karaktärer. En stjärna för en natt var den första boken jag läste av henne och den fick mig att trilla rakt ned i träsket direkt (trots de fula omslagen). Jag äger den, Ralphs Party och Våga Flyga men har även läst Typ Trettio. Ska försöka få tag på Vince och Joy med... Har du läst några fler av henne än Ralphs party?

#2 - - Lotta:

Fia - Jag har bara läst Ralph's party, men jag tänker läsa de andra också när jag får chansen. Det verkar ju som att de är bra de med! :)

#3 - - Tomas P:

Nu blev jag lite rädd när du hade taggat den 'chick-lit' ;) har läst lite på baksidan av den här boken ett par gånger och lär nog köpa den snart när/om den hamnar i en fyndlåda...



Håller med om utsidan dock, ser ut som någon dålig Helena Bergström-film...

#4 - - Lotta:

Tomas - Chick-lit är inget att vara rädd för.... ;-)