Loius Drax nionde liv - Liz Jensen

Louis Drax är inte som andra pojkar. Han är brådmogen och intelligent, men har svårt att få vänner och mobbas i skolan. Dessutom råkar han ofta ut för olyckor, hemska och alltid helt oförklarliga sådana. På Louis nioårsdag inträffar dock en verklig tragedi. Under en utflykt med sina föräldrar faller han handlöst ner i en ravin. Han överlever, men hamnar i djup koma.


Snart står det klart att Louis Drax trotsar all medicinsk erfarenhet. Det är något med honom som inte stämmer. Hans läkare, dr Pascal Dannachet, blir allt mer engagerad i den märklige lille pojken - och allt mer fäst vid hans mor. Men han anar inte att sanningen bakom Louis Drax livsöde är mer brutal och hjärtslitande än vad han någonsin kunnat tro...


Kommentar:
Titeln på boken fängslade mig direkt, och jag var bara tvungen att köpa den. Det är en väldigt speciell bok, en sorts psykologisk relationsthriller med övernaturliga inslag.

Hela berättelsen är skickligt uppbyggd med flera olika twister och växlar mellan fantasi och verklighet. Jag satt som på nålar när jag läste, inte för att den är andlöst spännande, utan för att det ligger en sorts obehaglig spänning över historien. Berättarrösterna växlar mellan pojken Louis och dr. Dannachet, den läkare som behandlar honom när han ligger i koma, och de bytena av stil flyter bra.

Det är svårt att berätta något om handlingen utan att avslöja bitar av mysteriet, så jag nöjer mig med att säga att boken är gripande och fängslande och en riktig liten pärla! Jag har aldrig läst något av Jensen tidigare, men hon åker direkt in på min lista av författare jag vill läsa mer av.

Fakta:
Förlag: Månpocket
Antal sidor: 226
Utgivningsår: 2006
Första meningen: Jag är inte vilken liten grabb som helst.
#1 - - Lina:

Den fårjag nog titta vidare på :)

#2 - - joss:

Den har jag här hemma. Den är väldigt bra och chockerar!