Hanteringen av odöda

Författare: John Ajvide Lindqvist
Förlag: Ordfront
Antal sidor: 335
Utgivningsår: 2005

Stockholm, 13 augusti 2002. Efter en långvarig värmebölja svävar ett elektriskt fält över staden. Lampor kan inte släckas, maskiner kan inte stängas av. Utbrottet når sin kulmen i en kollektiv huvudvärk och kaos hotar. Plötsligt är det över. Men något har hänt.

Den pensionerade journalisten Gustav Mahler får ett samtal från Danderyds sjukhus. De döda på bårhuset har vaknat. Hans eget barnbarn har nyligen lagts i jorden på Råcksta kyrkogård. Har även de begravda slagit upp sina ögon? Elvy har vårdat sin senile make till hans död. Begravningen ska äga rum två dagar senare. Men mitt i natten krafsar det på dörren. När Davids hustru dör i en bilolycka, ber han Gud att få henne tillbaka. Men återkomsten till livet ser inte ut som han hoppats. De döda återvänder, och vad vill de? Bara det som alla vill: komma hem.

Kommentar:
En otäck bok, men inte i meningen att den är läskig, utan mer otäck i betydelsen tänk om något sånt här skulle hända på riktigt? Särskilt rädd blir man inte när man läser. Trots zombie-temat så känns boken både realistisk och trovärdig, och väcker etiska, moraliska och religiösa funderingar. Hur skulle man själv reagera? Hur reagerar samhället? Det är också en gripande historia. Det sämsta var slutet som var för abrupt och för många lösa trådar för min smak.

#1 - - Ango:

Jag gillade den här boken, även om jag tyckte att den påminde alldeles för mycket om Stephen King. Ärligt talat så minns jag inte slutet, så jag kommer inte ihåg vad jag tyckte om det.



Kram

/Ango

#2 - - Marianne:

"Pappersväggar" innehåller bl.a. en fortsättning på "Hanteringen ...".

Mycket bra (klart den är bra, det är ju Ajvide!) samling som du inte får missa!

#3 - - Lotta:

Ja jag läste att det skulle finnas en fortsättning i den, så den måste jag ju läsa. Jag har inte läst hans andra titlar heller, ÄN, ska jag kanske tillägga, men det kommer!