Trollkarlens trast - Martin Davies

Detta är den fantastiska och fascinerande historien om jakten på fågeln som ytterst få personer har sett. Spänning och romantik vävs samman i sökandet efter "den mystiska fågeln från Ulieta", senast dokumenterad 1774 av James Cooks expedition i Söderhavet.

Nu, flera hundra år senare, tvingas konservatorn och forskaren Fitz ge sig ut på spaning efter spår av den trastliknande fågeln. Prestigefulla män och mycket pengar gör att sökandet blir mer komplicerat och farligare än någon kunde tro.

Kommentar:
Det är så härligt med böcker som totalt överraskar en! Jag hade egentligen inga förväntningar på den här boken som jag köpte mest för att den var billig, men hoppades förstås att den också skulle vara läsvärd. Och den var mer än så, det här är en riktig pärla och något av det bästa jag läst i år!

Det är en kittlande handling, en konservator som i bästa privatdeckarstil försöker spåra rätt på en sedan länge försvunnen uppstoppad fågel. Det enda som finns bevarat är en teckning på museum, ingen har någonsin sett ett levande exemplar av fågeln, och den uppstoppade har varit försvunnen i 200 år. Är det överhuvudtaget möjligt att fågeln finns kvar efter så lång tid? Och var börjar man leta?

Parallellt med det här nutidsmysteriet får vi följa en kärlekshistoria mellan 1700-tals naturvetaren Joseph Banks och hans hemliga älskarinna, vars identitet konservatorn Fitz försöker få fram. Han hoppas kunna finna fågeln om han lyckas spåra henne och hennes efterlevande.

Handlingen skiftar mellan de båda historierna, och det görs så snyggt och smart, texten flyter på så fint. Språket växlar, så det är helt olika ton i de båda historierna. Det är sådant driv i handlingen och jag blev helt inne i alla mysterier och sträckläste den från pärm till pärm. Helt fantastisk bok!

Och jodå, även om historien är påhittad så är inte fågeln från Ulieta det. Det enda som finns kvar är teckningen på Natural History Museum i London. Så här såg fågeln ut.

Fakta:
Förlag: Damm Förlag
Antal sidor: 349
Utgivningsår: 2007
Första meningen: Den torsdagskvällen jobbade jag sent med att ta ut kraniet på en död uggla.
#1 - - Boktokig:

Jag tyckte om den så mycket att jag var tvungen att köpa den till en kompis som jag vet kommer att älska den! Perfekt present! Min egen vill jag ha kvar!

#2 - - Jess:

Den här boken överraskade mig med, så himla fin!