Nytt om Nordkorea

Min fascination för Nordkorea väcktes när jag läste Caroline Salzingers Hälsning från ondskans axelmakter, och jag har letat efter böcker om livet i den bisarra diktaturen, utan större framgång. Nu läser jag i NY Times bokblogg att det har kommit ut inte mindre än tre stycken titlar som verkar intressanta. 

Nothing to envy - Ordinary lives in North Korea av Barbara Demick verkar vara precis den sortens bok jag letar efter. Demick har följt sex vanliga nordkoreaners liv, en kvinnlig doktor, ett förälskat par, en fabriksarbetare och en föräldralös. Den åker nu direkt in på min "Vill-läsa"-lista.

De övriga titlar som NY Times skriver om är The hidden people of North Korea. Everyday Life in the Hermit Kingdom av Ralph Hassig och Kongdan Oh samt The Cleanest Race, How North Koreans See Themselves - and Why It Matters av B.R Meyers.
#1 - - Freedomtravel:

Intressant! Direkt upp på min "vill läsa"-lista också!

#2 - - Lotta - hyllan:

Enligt Bokus kommer den på svenska i april ser jag.

#3 - - Susanne:

Aha! Gillade också Salzingers bok, det är ett så märkligt och slutet land och människorna där måste vara så snöpna. Om/när de någonsin blir fria, kommer de att klara sig då? Tänk att allt du trott på visar sig vara falskt, och världen ser helt annorlunda ut... ruggigt.

#4 - - Johan Engblom:

Eftersom jag redan har skrivit inte bara en bok om detta udda land utan även en hel del Understrackare i Svd och en del debattartiklar i Aftonbladethar jag redan sagt det mesta jag vill och kan bara rekomendera min bok och artiklar

Mvh

JE